De Pil

De PilDe pil is een hormonale anticonceptie. De pil is er voor bedoeld om je te beschermen tegen een zwangerschap. De meeste pillen zijn combinatiepillen. Ze bevatten oestrogeen en progesteron.

Al wordt de pil ook voor andere dingen ingezet. Het slikken van de pil is niet vrijblijvend. Het zijn synthetische hormonen die je slikt. En deze zijn niet onschadelijk in je lichaam. Toch is het heel gewoon om bij klachten rond de menstruatie, de pil te slikken.

De pil kan je misschien helpen bij het ‘reguleren’ van je menstruatiecyclus.  Ook kunnen lichamelijke klachten zoals acne, PCOS, menstruatiepijn en ander “gedoe” verminderen.

Maar er wordt niet gekeken naar de oorzaak van de klachten. De pil bestrijdt de symptomen.  De klachten worden nu als het ware verdoezeld. Terwijl deze symptomen juist willen aangeven dat er iets niet ‘lekker’ loopt in je lichaam. Dit signaal van onbalans in je lichaam negeer nu. Op het moment dat je stopt met de pil, zullen hoogstwaarschijnlijk dezelfde klachten weer tevoorschijn komen.

De pil verzwakt de vaginale afweer. Dit betekent dat je gevoeliger wordt voor klachten in de vagina. Denk hierbij aan een vervelende schimmelinfectie of een SOA. Maar ook ben je minder beschermt voor baarmoederhals kanker.

Het ‘ontpillen’ zal voor iedere vrouw anders verlopen. De een heeft vrij vlot weer een natuurlijke cyclus en blijft vrij van klachten. Terwijl de ander weer dezelfde klachten krijgt, waarvoor ze destijds de pil zijn gaan slikken.

Ook is het per persoon verschillend hoelang de synthetische hormonen in je lichaam blijven. Dit heeft ook te maken met de ontgifting capaciteit en kwaliteit van je lever.

Onze menstruatiecyclus wordt gestuurd door hormonen. Door het stoppen met de pil kun je enorme hormonale schommelingen ervaren.

Onderstaande klachten kunnen blijven ontstaan:

• depressieve klachten
  • stemmingswisselingen
  • onregelmatige cyclus
  • hoofdpijn / migraine
  • buikpijn/ krampen
  • vermoeidheid

Het is belangrijk voor je gezondheid om je natuurlijke cyclus te herstellen.

Mocht je klachten blijven houden na het stoppen met de pil, of mocht je hier begeleiding in willen hebben. Stuur een mail naar info@praktijksandramous.nl  of bel vrijblijvend voor meer informatie.